vrijdag 19 december 2008

2e stap eindmaquette

Even dacht ik dat het hele project ging mislukken.... Want ik kwam erachter dat mn schema om met ledjes te werken niet klopte. Ik kon het wel aanpassen door een hele hoop weerstanden te gebruiken... Maar deze gingen teveel warmte genereren. (Ik had 48V nodig voor de volledige kring en maar 3,7V voor 1 segment te laten oplichten... De voorschakelweerstand zou dus nogal wat te verduren krijgen.

Daarom heb ik de beslissing genomen om met gloeilampen (of spaarlampen) te werken ipv ledjes.
Het grote voordeel hiervan is dat het volledige systeem nu op 220V kan werken. Dit wil zeggen dat als ik mn schakeling lichtjes aanpas, ook enkele "gewone" stopcontacten kan inwerken in de lamp.

Leuk zo een verdeelstekker/verlengkabel/regelbare lamp ! Alles in één.

Er kruipt wel tamelijk veel werk in... De stekkerdozen moeten ingedeeld worden in meerdere circuits...
Zo moeten de "gewone" stopcontacten altijd stroom leveren ongeacht de lus die gemaakt kan worden. Tevens mogen de gloeilampen geen invloed ondervinden als er een "gewoon" stopcontact gebruikt wordt,...


Een hele hoop soldeerwerk...



Geen opmerkingen: